הורים ומחנכים - מעבר לשעון חורף

מאור לחושך

למקרה שעדיין לא התעדכנתם, ב 30.10.16 מדינת ישראל עוברת לשעון חורף.
הנפש הצעירה שלכם שמחה על עוד שעת שינה בלילה, אך ההורה שבכם נזכר כי המשמעות היא שעכשיו צריך להרגיל את הבייבי ללכת לישון מוקדם יותר (משמע הוא גם יתעורר מוקדם יותר).
לריסה גינת מסבירה כיצד שורדים את המעבר לשעון החורף כאשר הבייבי נמצא עמוק בשעון הקיץ.

מעבר בין שעון החורף לקיץ ולהפך פעמים רבות קשה לנו המבוגרים, אחת כמה וכמה לילדים ותינוקות. השעון הביולוגי שלהם מתוכנת לשעות מסוימות כך שגם תזוזה מינורית של שעה אחת יכולה לשבש לחלוטין את כל סדר היום. לשמחתנו, ילדים הם סתגלנים, ועם הכנה נכונה אפשר בהחלט להתכונן למעבר ואף לעבור אותו בשלום.
הורמון מעורר והורמון שינה:
מה שלא רבים יודעים הוא שהורמון השינה (מלטונין) נוצר דווקא מהורמון מעורר בשם סרטונין. כאשר העין שלנו קולטת רמות הולכות ופוחתות של אור, מועבר מסר למוח להפוך את הסרטונין למלטונין ורמות גבוהות של מלטונין מעכבות את פעילות הסרטונין. במילים פשוטות כשמחשיך אנחנו מרגישים הרבה פחות ערניים. חוץ מהסרטונין ישנם הורמונים מעוררים נוספים בגוף שלנו כגון אדרנלין המופרש כאשר מופעלת אצלינו המערכת הסימפטית, מערכת האחראית על מנגנון ההישרדות שלנו. היא מופעלת במצבי לחץ, כשחל שינוי כלשהו בסביבה שלנו או כשיש גירויים רבים, אקשן, פחד ועוד. האדרנלין הינו מעכב שינה קבועה. במעבר לשעון חורף, מחשיך מוקדם יותר ולכן תינוקת וילדם מתחילים להראות סימני עייפות בשעות מוקדמת יותר. לכן חשוב לא לחכות ל "שעת ההשכבה" הרגילה. נסו להשכיב את הילד כאשר הוא מתחיל להראות סימני עייפות מוקדמים, לדוגמא: גבות אדומות, רגליים וידיים נעות בקצב לא סדיר ובאי שקט, שפשוף אף/ אוזניים/ פנים/ שיער, שפשוף הפנים על גבי מזרן ועוד. אם נחכה לשעה הרגילה התינוק או הילד שלכם יכול להגיע למצב הניקרא "עייפות יתר". במצב זה רמות האדרנלין כה גבוהות שהילד יתקשה להירדם ואיכות השינה במהלך הלילה תיפגע. ביום החלפת השעון, תתחילו לחפש סימני עייפות בשעה מוקדמת יותר והתחילו בהכנה לשינה בהתאם לסימנים של הילד ולא בהתאם לשעון.
סנכרון הבית לקראת השינה:
בימים הראשונים למעבר לשעון החורף, לא רק סדר היום של התינוק משתנה, אלה סדר היום של כל הבית. גם אם הילד ירגיש בעייפות ויתחיל להתכונן לשינה אך יבחין כי הבית נימצא במצב ערנות מוגברת, רמות האדרנלין בגופו יעלו והוא כאמור יתקשה להירדם. כמובן שאין הכוונה להכניס את הבית לדממת אלחוט, אבל כן תתכוננו לאכול ארוחת ערב בשעה מוקדמת יותר ובאופן כללי לשמור על אוירה רגועה, נינוחה ושלווה משעות מוקדמות יותר כאשר אתם מתחילים להכין את הילד לשינה. לאחר שהילד נרדם אפשר להחזיר את הבית לפעילות רגילה, במיוחד עם יש אחים גדולים יותר שלא ילכו לישון בשעה מוקדמת.
איך עושים את זה?
אחת הדרכים הקלות לעזור לילדכם להתרגל לשינוי היא להתאים את הסביבה אליו. לדוגמה לקראת שעת השינה נסו להחשיך את החדר וליצור אוירה של לילה, כאמור חושך גורם להפרשת מלטונית- הורמון השינה.
בשעות הבוקר חישפו את הילד לאור השמש. לדוגמה סיגרו את התריסים של החדר לקראת שעת השינה כדי ליצור חושך בחדר, ופיתחו את התריסים בבוקר. אופציה נוספת היא לקחת את הילד לסיבוב בגינה אחרי הגן כיוון שמתחיל להחשיך מוקדם, רמות המלטונין בגופו יעלו ותוכלו לחזור הביתה ולהתכונן לשינה.

בוקר טוב
בחורף השמש זורחת מאוחר יותר ולכן צפוי שילדכם שעדיין מתוכנתים לשעון הקיץ יתעוררו בחושך. אז קודם כל קחו נשימה עמוקה ותתכוננו למספר ימים קשים בהם גם אתם תצטרכו לקום מוקדם. כדיי שהילד לא יקום מוקדם מידי, מה שבהחלט עשוי לקרות בימים הראשונים, חשוב לסנכרן את השעון הביולוגי שלו עם השעון החדש של כדור הארץ. מעבר לאי נוחות שלכם חוסר סנכרון יכול להביא לשיבוש במערך ההורמונלי בגוף ובמערכת העצבים. במידה והילד מתוערר בשעות מוקדמות חשוב להחזיר אותו לישון, לשמור על החדר חשוך ובאווירה רגועה. הקפידו לא להדליק טלווזיה או ליצור איתו אינטרקציה שמסמנת לו כי הגיע הזמן להתעורר, לדוגמה: לדבר איתו, להוציא מהמיטה ועוד. הקפידו לא להרדים אותו מאוחר יותר בתקווה שיקום מאוחר יותר, בפועל אתם עשויים להשיג תוצאה הפוכה וכתוצאה מצבירת עייפות יתר הילד ישן פחות טוב ואף יתעורר מוקדם יותר.

טיפ מלריסה:
כתוצאה מהמעבר לשעון חורף, במשפחות רבות פשוט לא נשאר זמן פנאי עם הילד בשעות אחר"צ. את הילדים אוספים מהגן לרוב ב ב16:00 ולעיתים גם ב 17:00 וב19:00 אנחנו כבר משכיבים את הקטן לישון כך שלמעשה נשאר מעט זמן פנוי למשחק ופנאי.
פתרון אחד אפשרי הוא ליצור זמן איכות מאוד ממוקד בזמן שיש לכם ביחד בשעות אחה"צ, בלי הסחות דעת אלא להיות במאה אחוז נוכחות עם ילדכם - בקריאת סיפורים, יצירה משותפת, זמן משחק, אפיה, ועוד. אם יש יותר מילד אחד בבית ניתן לשלב את כל הילדים בפעילות חברתית משותפת, כך שכל אחד ייקח חלק פעיל בהתאם לגילו וליכולתו.
פתרון נוסף הוא להשלים את זמן האיכות בבוקר: במקום להצטער על כך שהילד מתעורר מוקדם נסו לנצל את השעה הנוספת בבוקר בכדי לבלות איתם זמן איכות. בבוקר הילד ערני יותר כך שישתף פעולה וגם אתם בתחילת היום נינוחים יותר.

חורף נעים!

הכותבת לריסה גינת, אמא לאביגיל ונעמי, הבעלים והמייסדת של SmallTalk לדבר עם תינוקות וילדים